www.x-35.se
www.X-35.se - Det svenska klassförbundet för X-35.

Om X-35 One Design
X-35 One Design introducerades hösten 2005 och idag seglar ca 250 båtar. Klassen har fått en explosionsartad start. På kontinenten har startfälten som mest bestått av dryga 50 båtar. Även i Sverige ökar antalet båtar snabbt och de tre senaste åren har en svensk cup seglat med upp till 11 deltagande båtar. Vid ISAF:s novembermöte 2006 utsågs X-35 till ”ISAF Recognized Class”, vilket innebär att X-35:an numera är en av de båttyper som rekommenderas för kappsegling av internationella seglarförbundet. Båten fick då även VM och EM status.

X-35 One Design är en båt ritad av seglare för seglare. Båten har konstruerad med det primära syftet att segla snabbt och högt istället för att bara mäta bra på en krånglig handikappregel. Förutom en racer på högsta nivå är X-35 One Design en välfungerande och sportig semesterbåt med 8 kojer och de flesta bekvämligheter. Det effektiva segelplanet utan stora och tunga genuor gör dessutom båten mycket lätthanterlig. Detta i kombination med ett lätt och välformat skrov har skapat en fantastisk ”seglingsmaskin”. Eller så som detta uttrycktes på ett talande sätt då Curt Gelin testade X-35 One Design för tidningen Allt om Segling (nr 1, 2006): ”Hon accelererar som en spark i baken men rör sig ändå med lätthet och med ett tilltalande lugn”


Kappsegling
Att segla entyp innebär både enkelhet och mer seglingsglädje. Alla båtarna är identiska. Regeloptimeringar, ombyggnationer och bortförklaringar är ett minne blott. Kappseglingen blir rättvis. De duktigaste seglarna som kommer först i mål vinner. En entypsbåt förblir dessutom ofta modern under många decennier. Ekonomiskt innebär detta att kostnaderna blir avsevärt lägre än för motsvarande båt optimerad för IMS eller annan handikappregel.

Kappseglingsmässigt passar X-35 One Design bra för både intensiva bankappsegling och längre havskappsegling. Vid bankappsegling kommer båtens goda manövrerbarhet och accelerationsförmåga till sin rätt. Vid havskappsegling är värdet av de goda seglingsegenskaperna stort samtidigt som båten känns trygg i alla lägen. Säkerhetsmässigt är båten byggd i enlighet med European CE-Certification kategori A – Oceangående.

Klassregel
För att säkerställa entypstanken har en mycket strikt klassregel utformats i enlighet med ISAF:s standard. Däckslayout och rigg utformades initialt i samarbete med internationella elitseglare och segelmakare för att säkerställa maximal funktionalitet. Därefter låstes utformningen genom en detaljerad klassregel som har i det närmaste ”Lasernivå”. Rigg och beslag får inte modifieras eller bytas mot annat än identiska komponenter. Antalet segel är strikt reglerat. Inga förändringar av skrov och däck tillåts. Allt för att skapa förutsättningar för rättvis segling till en rimlig kostnad.

Ett bra exempel på hur man tänkt utifrån seglarnas bästa är båtens minimivikt. Båtens leveransvikt är ca 4 300 kg. Minimivikten enligt klassregeln är dock 4 490 kg. I klassregeln finns ett viktkompensationssystem baserat på blyplattor som skruvas fast på en angiven position för att rätt vikt skall uppnås. Ett alternativ är dock att inkludera septiktank, kylskåp, varmvatten, värmare etc då vikten för detta motsvarar vad som annars krävs i bly. Effekten av detta är att i princip alla båtar valt att kappsegla med full crusingutrustning ombord!

Däckslayout
Mycket arbete har lagts på att skapa en välfungerande och genomtänkt däckslayout. Resultatet har blivit en stor och öppen sittbrunn där varje beslag sitter på rätt ställe. Den stora ratten skapar bra överblick för rorsmannan och bidrar till god roderkänsla och enkel styrning. Trimfunktionerna leds till beslag av högsta kvalitet placerade på rufftaket. Vissa funktioner leds även akterut nedsänkta i däck. Resultatet har blivit en mycket ren och lättanvänd däckslayout.

Inredning
När man kommer ner i en X-35 One Design förvånas man lätt av det gedigna hantverket och den designriktiga utformningen. Stor salong med sittplatser för minst åtta personer, dubbla akterkabiner och en rymlig förpik utgör en grund för aktiv semestersegling. Layouten är öppen och ljus. Toalett, kök och navigationsbord är mycket funktionella och fungerar även bra till havs.

Konstruktion och hantverk
X-35 One Design håller genomgående X-Yachts höga kvalitetsnivå. Detta gäller allt från trädetaljer till bärande konstruktioner. Båten är uppbyggd kring en kraftig stålram i vilken vant, stag, mast och köl är fästa. Resultatet är en oerhört stark konstruktion som både tål enorma riggspänningar och grundstötningar.

Specifikation

Skrovlängd: 10.61 m
LWL 9.12 m
Max Bredd 3.27 m
Djupgående 2.15 m
Ballast 1,700 kg
Deplacement 4,300 kg
Storsegel 40.1 m2        P  14,25     E   4,90
Fock 108% 33.9 m2     FL 14.60    FP 4,45
Spinnaker 105.7 m2     SL 14,36   ½BR 7,75
Motor (diesel) 20 HP Yanmar 3YM20

Sailing World, Boat of the year 2007 - Best Racer/Cruiser


X-35 TEST i Allt om Segling

Segelplan

Decklayout


Bilder